Кафедра географії України. Завідувач кафедри - проф. Олександр Юрійович Дмитрук, тел. 521-33-72 Відповідно до наказу ректора 01 червня 1995 року була створена кафедра географії України. Засновником кафедри є доктор географічних наук, професор член-кореспондент Академії педагогічних наук Петро Григорович Шишенко. Він усе своє життя присвятив Київському університету імені Тараса Шевченка, який закінчив із відзнакою в 1959 році. Потім працював в експедиціях в Україні, Казахстані, Західному Сибіру. П.Шищенко - лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки.
З травня по кінець серпня 2000 року кафедру очолювала доктор географічних наук, професор, автор монографії "Ландшафтно-геохімічна оцінка екологічного стану території", підручника "Геохімія ландшафтів". За її ініціативою на кафедрі була відкрита нова спеціалізація - екологічний менеджмент. Нині кафедру очолює кандидат географічних наук, доцент Дмитрук Олександр Юрійович. Кафедра географії України укомплектована досвідченими викладачами, які знають і люблять свою справу. Серед них два професори, доктори географічних наук, п'ять доцентів, кандидатів географічних наук та два асистенти, кандидати географічних наук. В науково-дослідній частині кафедри працює три співробітники, сім осіб представляють навчально-допоміжний персонал.
Кафедра готує висококваліфікованих фахівців за напрямком 0705 - "Географія". Основними напрямками фахової підготовки на кафедрі є всебічне загальнонаукове є вивчення географії України та конструктивно-географічні основи регіонального природокористування, що реалізуються за наступними спеціалізаціями: Географія України; Регіональний екологічний менеджмент; менеджмент туризму та куротно-рекреаційного господарства.
Підготовка здійснюється за навчальним планом, що побудований за схемою неперервної освіти: бакалавр - 4 роки - базова вища освіта; 4+1 рік - спеціаліст; 4+2 роки - магістр. Кожен наступний освітньо-кваліфікаційний рівень базується на попередньому.
За графіком навчального процесу на магістерський цикл відводиться 12 семестрів теоретичного навчання загальним обсягом 13932 години та літніх фізико-географічної, топо-геодезичної, географічної зональної, комплексної географічної навчальних та навчально-виробничих зимової і літньої і виробничих за спеціальністю, а також педагогічних та асистентської практик.
Методологічною основою навчального плану є такі положення.
Бакалаврат - дає загальну широку базову географічну підготовку з певною фаховою спрямованістю, яка повинна бути також достатньою для швидкої адаптації в динамічних умовах сучасного життя, виробництва, переучування та вступу до вищого освітньо-кваліфікаційного рівня - спеціаліста, магістра за географічним чи іншим напрямком.
Кваліфікація бакалавра:
- Географ, еколог-ландшафтознавець, викладач географії основ економіки та екології.
- Географ, організатор туристсько-рекреаційної діяльності, викладач географії основ економіки та екології.
Спеціаліст - готується за навчальним планом певної спеціальності чи спеціалізації і має відповідно посилену спеціальну географічну підготовку, що повинна давати можливість вирішувати конкретні наукові, методичні та прикладні завдання в межах відповідної галузі географічної науки. Посилення психолого-педагогічного циклу дисциплін блоком економіко-управлінських дисциплін дає можливість присвоювати спеціалістам-географам кваліфікації менеджера відповідного фахового спрямування.
Кваліфікація спеціаліста: -
Географ. Еколог-ландшафтознавець. Менеджер природокористування. Викладач географії екології основ економіки. -
Географ. Менеджер туризму та курортно-рекреаційеного господарства. Викладач географії екології основ економіки.
Магістратура - забезпечує випуск фахівців, здатних не просто репродукувати знання, а вміти генерувати нові наукові, методичні та прикладні ідеї, знаходити шляхи їх реалізації. Цей критерій є одним з основних при конкурсному відборі до магіст-ратури.
Кваліфікація магістра: -
Географ. Еколог-ландшафтознавець. Менеджер природокористування. Менеджер освіти, викладач географії екології основ економіки. -
Географ. Менеджер туризму та курортно-рекреаційного господарства. Менеджер освіти, викладач географії екології основ економіки. До магістратури можуть поступати бакалаври і магістри з інших географічних та суміжних спеціальностей, з інших вузів і країн. Магістрами захищається магістерська робота, складається випускний іспит як вступний до аспірантури.
Відповідно до цих вимог сформовані титульна і спеціальна сторінки нового навчального плану. При цьому посиленого географічного та геоекологічного звучання набули
курси блоку гуманітарних та соціально-економічних дисциплін: "Політична географія з основами політології", "Географія релігій з основами релігієзнавства", "Філософія природознавства".У блоці фундаментальних дисциплін: "Фізика з основами геофізики", "Хімія з основами геохімії", "Інформатика з основами геоінформатики".Блок професійно-орієнтованих дисциплін доповнений курсом
"Основи океанології", що дає змогу вивчити всі складові географічної оболонки. Особливістю блоку дисциплін спеціалізації (3210 год.) є синтез двох напрямів сучасної географії України: ландшафтознавчого, геоекологічного (ландшафтно-геоекологічного) та менеджментського: соціально-економічного, туристсько-краєзнавчого.
Ландшафтно-геоекологічний підблок складають дисципліни: "Ландшафтознавство", "Ландшафтно-екологічні дослідження", "Методика викладання екологічних знань", "Екологія людини". "Ландшафти України", "Геоекологія України". Основу менеджерського підблоку створюють спецкурси: "Педагогічний менеджмент", "Геоекологічний менеджмент", "Регіональні соціально-економічні програми України", "Економіко-географічне районування України", "Менеджмент туризму", "Маркетинг туризму", "Основи інформаційного менеджменту в географії екології та туризмі". Блок комп'ютерної підготовки фахівця-географа складають спецкурси: "Комп'ютерні методи в географії", "ГІС та комп'ютерне мо-делювання в геоекології", "Інформаційні системи і технології в туризмі", "Міжнародні інформаційні мережі". Блок педагогічної підготовки складається з наступних спецкурсів: "Риторика", "Комп'ютерні методи у викладанні географії", "Методика викладання географічних знань", "Методика викладання основ економіки", "Педагогічний менеджмент".
Підготовка фахівців на кафедрі географії України спрямована на виконання ними такого кола завдань:
1. В галузі екологічного та геоекологічного менеджменту на основі базових курсів спеціалізації і практичного застосування методик оцінки якості довкілля (методик оцінки ступеня забруднення повітря, поверхневих і підземних вод, грунтів, рослинного і тваринного світу, оцінки факторів формування первинного і вторинного полів забруднення, ландшафтно-геохімічної оцінки екологічного стану територій, біоіндикації забруднюючих речовин, оцінки надзвичайних екологічних ситуацій, ГІС-технологій, геоекологічного моніторингу і геоекологічного прогнозування тощо):
- приймати управлінські рішення оперативного, тактичного і стратегічного характеру, які входять до компетенції Мінекоресурсів, органів державної виконавчої та законодавчої влади всіх рівнів, щодо мінімізації техногенного впливу на навколишнє природне середовище;
- обґрунтовувати заходи щодо приведення стану навколишнього природного середовищі до нормативного стану, розробляти екологічні нормативи техногенного навантаження на геосистеми, загальнодержавну та регіональну екологічну політику загалом, виконувати геоекологічні та інженерно-геоекологічні дослідження відповідно із завданнями проектування, територіального планування та екологічної експертизи проектів, оцінки придатності природних умов для розміщення господарських об'єктів та оцінки наслідків техногенного впливу.
2. В галузі менеджменту природокористування - на основі базових курсів спеціалізації та еколого-економічної оцінки природних ресурсів, методології ведення кадастрів природних ресурсів на сучасному світовому рівні (з використанням ПС,), методології економічного регулювання природокористування та стимулювання ресурсозберігаючих та безвідходних технологій:
- здійснювати управління використанням природних ресурсів, розраховувати ліміти та плату за використання природних ресурсів, стягнення за понадлімітне їх використання, вести облік природних ресурсів;
- оцінювати якість природних ресурсів (тобто питання, що входять до компетенції Мінекоресурсів, органів державної виконавчої та законодавчої влади всіх рівнів); - вирішувати ресурсно-оцінювальні завдання, передбачені нормативами проектування, територіального планування, екологічної експертизи, загальнодержавної та регіональної політики в галузі раціонального природокористування та природоохоронної діяльності.
3. У сфері менеджменту туризму та курортно-рекреаційного господарства на основі базових курсів (основ організації і управління туристсько-рекреаційною діяльністю, організації маршрутів і турів, основ туризму, основ спортивно-оздоровчого та екологічного туризму, географічного краєзнавства, рекреаційної географії України та інформаційних систем і технологій:
- організовувати діяльність туристських підприємств, створювати географічні туристські продукти (розробляти і організовувати маршрути і тури);
- здійснювати управління використанням куротно-рекреаційних ресурсів, розраховувати ліміти та плату за використання курортно-рекреаційних ресурсів, стягнення за понадлімітне їх використання, вести облік курортно-рекреаційних ресурсів;
- здійснювати управління інформаційними ресурсами в галузі рекреації і туризму на рівні регіональних та міжнародних інформаційних мереж;
- вирішувати ресурсно-оцінювальні завдання, передбачені нормативами проектування, територіального туристсько-рекреаційного маркетингу та планування, загальнодержавної та регіональної політики в галузі туризму курортно-рекреаційної діяльності.
4. У організаційно-методологічній сфері. Організаційно-методична робота фахівців цієї спеціалізації має бути спрямована на вдосконалення природоохоронного та екологічного законодавства України, нормативно-методичної бази проведення досліджень з оцінки впливу на оточуюче середовище на стадії ТЕО проектів (ОВОС) та екологічної експертизи, ведення кадастрів природних ресурсів, приведення нормативів (проектування, санітарно-гігієнічних, галузевих, територіального планування, стандартів якості довкілля), прийнятих в Україні, до європейських тощо.
5. У науково-дослідній діяльності - вивчення і узагальнення міжнародного досвіду інженерно-екологічних досліджень стану навколишнього природного середовища як на стадії ОВОСу, так і при екологічній експертизі проектів; розробка методичного апарату екологічної експертизи і підготовка його до стандартизації, складання електронної ландшафтної карти України з відкритою базою даних про їх екологічний стан, розробка автоматизованої ландшафтної інформаційної системи екологічного менеджменту України, узагальнення міжнародного досвіду ведення кадастрів природних ресурсів на основі ГІС та міжнародного досвіду менеджменту природокористування; розробка методології ведення кадастрів природних ресурсів для відповідних міністерств і відомств України, поглиблення та розробка методик економічної оцінки екологічних наслідків техногенного впливу, методик оцінки природної, природно-антропогенної та антропогенної трансформації геосистем тощо.
6. В галузі педагогіки. Викладання географії, основ екологічних знань та основ економіки у вищій школі, коледжах, гімназіях, ліцеях; організація та управління навчальним процесом у освітянських закладах. Кафедра успішно продовжує регіональні ландшафтні дослідження, дослідження компонентів ландшафту та з охорони природи, а також розробляє наукову тему: "Етноекологічне районування території України та розробка схеми розміщення станцій фонового моніторингу для об-грунтування та організації науково-навчального полігону моніторингових ландшафтно-екодогічних досліджень на базі Канівського заповідника", "Розробка методики оцінки антропогенних змін ландшафтів території України".
Кафедра активно підтримує міжнародні зв'язки з навчальними та науковими установами, закладами та організаціями. Бере участь у роботі Міжнародного географічного Союзу (Швейцарія, Німеччина) по лінії географічного товариства,
співробітничає з Голландським університетом (місто Утрехт), з вузами Польщі (Варшавським, Ягелонським, Краківським університетами). Останнім часом налагоджені зв'язки з Італією (вивчення мови, аналіз екологічних проблем). Кафедра співробітничає з ЮНЕСКО за програмою "Людина і біосфера". Випускники кафедри працюють у переважній більшості за фахом: в науково-дослідних інститутах, відповідних відділах галузевих міністерств та відомств системи Мінекобезпеки, Мінприроди, МінЧорнобиля, профільних комітетах КМ України тощо, загальноосвітніх школах, коледжах, профтехучилищах, вищих учбових закладах та туристсько-екскурсійних установах України.